Marioneta

Oare ne prostește scoala?

Articolul este un punct de vedere personal privind școala și profesiunea, interpretarea este subiectivă (deși folosește date concrete, obiective) și are la bază analiza unui fenomen îngrijorător care privește scoala.

Numesc fenomenul: FĂRĂ PROIECȚIE!

Precizare

Este posibil ca unii cititori să fie tentați să considere că generalizez, fapt pentru care din capul textului afirm și declar că nu intenționez acest lucru.

Cunosc specialiști de marcă formați în centre universitare mici și mari, cunosc profesioniști autodidacți, cunosc profesioniști cu studii medii care s-au perfecționat prin multiple cursuri de specialitate, așa încât, încă o dată, evit generalizarea.

Contextul privind scoala

Cu toate acestea, sunt in proces de recrutare a unui specialist (inginer). Am promovat / publicat postul vacant în mediile consacrate și aștept. Îmi pun speranța în numărul de studenți înscriși în fiecare an la cursurile de licență ale facultății de profil. Și pentru conformitate statistică precizez că pentru anul 2019, în centrele universitare din Bucuresti, Craiova, Iași, Cluj, Timisoara sunt scoase la admitere peste 1000 de locuri (?) în specializarea respectivă, diferite forme de învățământ. Observație personală: la nivel național cred că piața muncii nu are nevoie de mai mult de 30 de specialiști anual. Și alți 30 absorbiți în alte structuri.

https://ro.wikipedia.org/wiki/Lista_universit%C4%83%C8%9Bilor_din_Rom%C3%A2nia

Desigur, numărul de absolvenți / licențiați este mai mic. Nu dețin sau nu pot estima un număr real al acestora.

Numărul de vizualizări al anunțului este extrem de redus – în jur de 600 în 2 săptămâni, înregistrez aproximativ 50 de CV-uri din care 30 de aplicanți nu dețin studii în domeniu sau au studii conexe.

Din cei 20 rămași care au studii de specialitate, 16 au experiență profesională ca și: agent de vânzări, profesor, asistent manager, șofer, taximetrist, responsabil certificare, operator calculator, consilier imobiliar, administrator, director zonal, recepționer, team leader, junior broker, operator, liber profesionist, reprezentant Avon, muncitor, taximetrist și lista continuă. Iar din cei 4 rămași unul este proaspăt absolvent și rămâne ca și favorit, iar ceilalți 3 locuiesc la mare distanță și trebuie discutate posibilitățile privind relocarea, deci sunt incerți.

Date statistice și calcule diverse

Tot din perspectivă statistică, îmi propun să calculez și să interpretez rata de conversie a anunțului doar dacă acesta atinge cel puțin 2.000 de vizualizări. Totuși, cele 4 persoane din lista scurtă reprezintă 0,66% (din 600 vizualizări), iar singurul care va fi invitat la interviu reprezintă 0,16% (din 600 vizualizări).

În același timp calculez o rată a conversiei având ca bază studenții înscriși în anul I pe o perioadă de 5 ani. Cu alte cuvinte, din 5.000 de studenți școlarizați în 5 ani (ipoteza mea este că s-au ocupat toate locurile de școlarizare, în fiecare an), doar 0,02% accesează un post în domeniul în care au studiat – totuși, avem în vedere posibilități multiple de a calcula diferit rata de conversie, însă rezultatul nu va fi în mod categoric schimbat.

Mai mult decât atât, taxa de școlarizare anuală variază între 3.000 și 4.000 de lei anual, cu o pondere mai mare a taxelor spre 3.000 lei – în funcție de centrul universitar. Fapt pentru care pot calcula un cost al efortului școlarizării: 3.200 lei anual (medie) x 4 ani = 12.800 lei. Taxe de înscriere, de dosar, de licență etc – 500 lei. Efortul lunar al familiei pentru susținerea unui student – 1.000 lei (sunt cumpătat!).

Adică: 12.800 + 500 + 48.000 (4 ani x 1.000 lei lunar) = 61.300 lei (4 ani). De aici în sus suma poate ajunge oriunde – examene, cărți, conferințe etc.

Și să nu uităm, la valoarea rezultată trebuie adăugate (dar nu integral) sumele lunare neîncasate din salariu, dacă un tânăr alegea să se angajeze în loc să urmeze o facultate. Propun un venit mediu lunar de 2000 lei net x 48 luni = 96.000 lei.

Îmi rezultă costul academic de 61.300 + 96.000 = 157.300 lei în 4 ani, dacă absolventul nu își valorifică eficient și productiv domeniul studiat.

Calculator

Adică, de ce ai face 4 ani de facultate ca să te angajezi în vânzări la 22 de ani (după absolvire)? Când poți lucra, te poți profesionaliza și categoric poți avansa rapid dacă începi să lucrezi la 18 ani!

Ori, dacă investeam 10.000 de lei, din suma de mai sus, în cursuri de specialitate sau de perfecționare în diverse meserii, proiecția în carieră se schimbă în vreun fel? Eu sunt convins că da.

Concluzie

În acest context și parcurgând cele peste 50 de CV-uri (iar cazul nu este singular!), apreciez că:

  • nu există o proiecție a efortului academic (fără să generalizez),
  • după absolvire, fie nu există interes pentru domeniul studiat, fie nu există ofertă profesională (!),
  • valorificarea în profesie a cunoștințelor / competențelor din școală caracterizează un procent extrem de mic de absolvenți,
  • costurile (chiar dacă unii le-ar spune investiție) sunt extraordinare,
  • profesionalismul angajatului și productivitatea în muncă sunt extrem de reduse dacă vei lucra ulterior ca agent de vânzări, operator, asistent manager …, cu facultate!,
  • timpul consumat pare a fi irosit cu desăvârșire, și, în final, costurile au fost prea mari,
  • școala superioară (facultatea) nu este conectată cu nevoia reală a pieței privind numărul de specialiști, ceea ce o transformă într-o afacere (cu iz comercial) de mare succes,
  • școala superioară a uitat să-și proiecteze (să vă proiecteze) efectele ei (de ce înveți 3, 4 sau 5 ani?),

așa încât, cu cât mai aproape de absolvire, dar mai ales după, Fata Morgana (iluzorie) dispare, iar realitatea substituie visul de acum 4 ani.

Iar mie îmi revine în minte întrebarea: oare ne prostește școala?

Morala

Ambiția părinților, trendul sau influența grupului nu-ți țin de foame și îți cheltuie banii!

Recomandare

Întreb și eu: dacă ești pasionat de înfrumusețare, arta fotografiei, vânzări, consiliere sau asistență managerială, imobiliare, șoferie, ospitalitate în turism, de ce nu faci un curs (sau mai multe) de specializare / perfecționare / antreprenoriat? Chiar în universități!

Sau, dacă ai absolvit, de ce nu muncești în meseria în care ai investit timp și bani?

Sau, planifică-ți cariera (oricare ar fi ea) în mod corect!

Astfel, poți deveni foarte bun, foarte util, profesionist, cu multe satisfacții, căutat / solicitat de alții, cu un venit consistent, ca angajat sau antreprenor!.

Consultă-te, analizează înainte piața muncii și nevoile ei, citește, învață, planifică-ți cariera și muncește.

Trăiește-ți visul!

Fotograf liber profesionist

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *