„Scuzați-mă că am scris această scrisoare lungă, dar nu am avut timp ca să scriu una mai scurtă!”.

Susținem învățământul performant (i-am spus eu), a fost o activitate de consiliere în carieră adresată părinților care au copii în clasele V – VIII, desfășurată în județul Alba la inițiativa Consiliului Județean Alba, a Inspectoratului Școlar Județean Alba și cu participarea reprezentanților Transavia, STA&STC (Mercedes), Bosch și Pema Electrotehnic.

Demersul nostru a avut ca și obiectiv încurajarea și susținerea învățământului performant, cu precădere al celui profesional clasic și profesional dual (sunt implicați direct și operatorii economici).

Ne-am întâlnit în 7 centre județene pentru a discuta cu părinții. Inițial am fost reticent cu privire la interesul acestora, dar confirm un număr mare de părinți interesați, pentru un prim proiect cu această temă.

Într-un context nu tocmai convenabil*, poziția adoptată de către părinți a reconfirmat cât de bulversată este familia românească clasică, contemporană. Dispusă, în același timp, să accepte și să urmeze fără șovăială trendul învățământului teoretic + universitar, sub promisiunea / speranța unui trai fără de griji, dar în lipsa unor modele alternative (care nu vor întârzia să apară!).

*știrea celor 30 de miniștri ai învățământului în 30 de ani și fără un ministru al educației la începutul anului școlar/universitar 2019-2020.

Ei bine, cu această ocazie am aflat lucruri incredibile:
– că este nevoie de o școală pentru părinți (au spus-o chiar părinții!);
– că se impune o școală pentru profesori!;
– că mediul economic, noul influencer al educației românești, are câteva probleme de relaționare pe care și le cunoaște, dar mai greu și le recunoaște;
– că există o puternică realitate “părintească”, a celeilalte părți, impusă și constituită într-o veritabilă cultură, nu tocmai ușor de confruntat și schimbat;
– că se anulează cutume tradiționale și valori personale, profesionale, sociale, naționale;
– că argumentul național, de patriotism, a dispărut (cel puțin la noi) – încorporat de convenabila piață liberă a muncii;
– că liceul rezolvă problemele de statut, orgoliu sau influență, create în trecut;
– că un consilier școlar este un psihiatru / psiholog la care este rușinos să mergi;
– că un cabinet de consiliere școlară funcționează cu resurse limitate, rudimentare, subdimensionat.

Oricum, noi, la Alba, am făcut un pas. Am invitat părinții să discutăm și au participat mulți. Am demonstrat, obiectiv, că independența financiară, bunăstarea și confortul familial, au multiple surse de alimentare. Am contestat vehement că școala profesională (clasică sau duală) nu este batalionul disciplinar pentru cei care nu sunt pasionați să învețe comentarii literare sau poezii în clasa a VII-a sau pentru cei care nu sunt dispuși să memoreze epoci, formule matematice, compoziții muzicale, structuri scheletice sau relațiile „logice, evidente” între mai multe elemente chimice combinate.

Convingător este și cazul din propria familie a Directorului General STA&STC detașat în România, a cărui fiică a absolvit școala profesională duală în Germania, s-a angajat, este mai mult decât încântată de realizările ei și abia așteaptă să-și continue dezvoltarea profesională și în carieră.

Tot cu această ocazie am aflat că cel puțin 50% dintre absolvenții clasei a VIII-a din Germania se înscriu în învățământul profesional dual, o altă parte se înscrie în învățământul profesional clasic urmând, ulterior, un parcurs școlar, cursuri și specializări.

Învățământul profesional trebuie să câștige o pondere importantă în sistemul educațional românesc. Suntem dispuși să împărtășim din experiența noastră privind programul de susținere și promovare a învățământului profesional și dual performant, mai ales în ce privește chestiunile organizatorice și temele, argumentele și abordarea pe care am adoptat-o.

Succes, inspirație, putere pentru învățare și muncă, tinerei generații!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *